Voit lähteä ottamaan mukavaa asentoa istuen,
Seisten,
Maaten tai kenties pienessä liikkeessä.
Jos se tuntuu hyvältä ja turvalliselta,
Voit sulkea sun silmät.
Ja lähtee jokaisella sisäänhengityksellä kääntämään huomiota sisäänpäin.
Voit tuntea sun kehon painon,
Istuinta tai alustaa vasten.
Voit tunnustella sun vatsan seutua,
Rintakehää,
Hartioita.
Ja jos on haastetta löytää yhteyttä sinne kehon tuntemuksiin,
Niin voit vaikka laittaa käden sinne vatsan päälle tai rintakehän päälle tai koskettaa niitä hartioita.
Voit tutkia sun leuat,
Leukojen lihakset,
Kasvojen lihakset,
Sen mitä muuta huomaat kehossa just nyt.
Voit lähteä tutkimaan sun tuntoaistia,
Tuntee sun kämmenet,
Kenties haluat koskettaa sormilla sun kämmeniä.
Kenties tunnet sen tilan viileyden,
Lämmön missä oot,
Ilman kosketuksen iholla,
Auringon,
Lämmön tai jotain muuta.
Mitä tuntoaisti sulle välittää tässä hetkessä?
Ja jos mahdollista,
Niin onko ok tunnustella ilman,
Että annat asioille nimiä tai alat arvottamaan niitä tai rakentamaan niiden tuntemusten ympärille tarinoita siitä,
Että mikä saa olla ja mikä ei.
Ja voit kokeilla,
Onko mahdollista vain tuntea.
Meditaation tehtävä on monesti tuoda meidät pois sieltä ajattelun maailmasta,
Kokemisen maailman.
Voit tuoda huomion makuaistiin.
Miltä sun suussa maistuu?
Onko mahdollista vain maistaa?
Mitä hajuja huomaat?
Ja jos et huomaa mitään,
Niin saako sekin olla?
Entä kuulaaisti?
Mitä kuulet omasta kehosta,
Siitä tilasta,
Missä olet,
Sen tilan ulkopuolelta?
Ja taas,
Onko mahdollista olla arvottamatta?
Pelkästään kuunnella.
Ja mieli kun tykkää,
Niin kovasti lähtee rakentamaan erilaisia tulkintoja ja tarinoita.
Niin onko mahdollista sanoa ajatuksille,
Että kiitos.
Voitte mennä syrjään hetkeksi.
Mä keskityn vaan kuuntelemaan.
Entä näköaisti?
Vaikka sulla olisi silmät kiinni,
Niin sä todennäköisesti näet valoja,
Varjoja,
Muotoja.
Mitä näköaisti sulle välittää?
Entä ajatukset?
Minkälaisia ajatuksia huomaat tässä hetkessä?
Voit antaa ajatusten tulla,
Kasvaa,
Virrata.
Ja jos mielessä ei ole mitään,
Niin saako sekin olla?
Utelias,
Ystävällinen asenne,
Omia ajatuksia kohtaan.
Entä mitä tunnet?
Tunnetko iloa,
Surua,
Vihaa,
Häpeää,
Ahdistusta,
Riemua,
Innostusta,
Inhoa,
Rauhaa,
Tyyneyttä?
Ja mikä se tunne onkaan,
Niin saako sekin olla?
Sitä ei tarvitse muuttaa,
Korjata,
Ohittaa.
Mistä tiedät mitä tunnet?
Mistä löydät sen tunteen kehosta?
Ja onko mahdollista seuraavan viiden sekunnin ajan tuoda huomio sen tunteen herättämiin kehollisiin tuntemuksiin,
Mikäli niitä löytyy?
Onko mahdollista tuntea kiitollisuutta,
Koukutella esiin kiitollisuutta kohti omia aisteja,
Kohti kaikkea sitä ihmeellistä,
Ihanaa ja välillä kivuliasta,
Mitä ne meille välittävät?
Vastaleikatun nuormikon tuoksu,
Auringon lämpö kasvoilla,
Lasten nauru,
Kesän ensimmäiset mamsikat,
Joulun tuoksu.
Sun lempipiisin kuuntelu,
Keho uimassa lämpimässä vedessä ja joskus kylmässä.
Tuulen piima,
Koiran pennun pehmeän turkin kosketus,
Huippuhyvän dekkarin lukeminen.
Ja kaikki se,
Mitä meidän ajatukset meille mahdollistavat.
Onko mahdollista houkutella kiitollisuutta kaikkeen sitä kohtaan?
Mielikuvituksen mukanaan tuomat tarinat,
Hyvässä ja pahassa,
Lukema oppiminen,
Laskutoimitusten suorittaminen,
Oivallukset.
Päiväunet,
Isot unelmat ja myös ne pienet.
Onko mahdollista tuntea kiitollisuutta myös niitä vaikeita ajatuksia kohtaan?
Katastrofiajatuksia,
Sisäistä kriitikkoa ja tiedän,
Että ne tuntuvat kipeiltä.
Meidän tehtävä on suojella meitä ja nekin ovat osa ihmisyyttä.
Onko mahdollisuutta tuntea kiitollisuutta omia tunteita kohtaan?
Kaikkia sitä kohtaa,
Mitä tunteet meille mahdollistavat.
Myötäeläminen toisen surussa.
Ilo pienistä onnistumisista ja kenties isommistakin voitoista.
Pettymys,
Kun Suomi häviää,
Jää kiekossa.
Haluamisen energia.
Onnistumisen kokemus siitä,
Että et tarttunutkaan sun haitalliseen toimintamalliin.
Toiveikkuus.
Tunteet ovat osa ihmisyyttä.
Ne tekevät meistä ihmisen.
Onko mahdollisuutta tuntea kiitollisuutta jopa sitä syvintä piilossa olevaa herkkyyttä kohtaan?
Kun olet tässä herkkyytesi äärellä,
Mitä haluaisit sanoa tälle herkälle haavoittuvalle osalle sinuun?
Ei mitään hätää.
Kaikki on hyvin.
Me ollaan tässä yhdessä.
Mä oon tässä sun kanssa.
Sä et oo yksin.
Tai jotain muuta.
Ja ystävällisyyden osoituksena voit laittaa käden rintakehän päälle tai vatsan päälle tai silittää poskea.
Tai liikuttaa kehoa niin,
Että se edustaa sinulle ystävällisyyttä itseäsi kohtaan.
Voit halata itseäsi silittää venytellä.
Mitä tuo herkkyys sisälläsi juuri nyt kaipaa?
Ja monesti se tärkein tarve on,
Että se tulee nähdyksi,
Sallituksi,
Kuulluksi,
Ymmärretyksi,
Hyväksytyksi osana tätä prosessia,
Joka sinä olet.
Onko mahdollista tuoda kiitollisuutta kohti kaikkea sitä,
Mitä sinä olet?
Kaikkia aisteja.
Koko kehoa.
Mitä se meille mahdollistaakaan?
Liikkumisen paikasta toiseen,
Ystävän halaamisen,
Juoksemisen ruuhkapussiin,
Taputtamisen,
Laulamisen,
Toipumisen.
Kiitollisuutta sitä kohtaan,
Että sinä olet tässä.
Sinä olet hengissä.
Sinä hengität.
Verivirtaa suonissa.
Sydän lyö.
Sinä tunnet.
Sinä aistit.
Sinä ajattelet.
Sinä olet ihminen.
Voit tuoda huomion jälleen kerran sun kehoon.
Ja tunnustella,
Miltä kiitollisuus tuntuu kehossa.
Voit antaa sen upota jokaiseen soluun,
Jokaiseen sopukkaan.
Myös sinne herkimpään,
Pimeimpään,
Kohtaan itsessäsi.
Voit tuoda huomion hengitykseen.
Ja jokaisella ulos hengityksellä.
Voit antaa huomion siirtyä enemmän ja enemmän siihen tilaan,
Missä olet.
Ja kun se tuntuu hyvältä,
Jos sulla oli silmät kiinni,
Niin voit avata ne.
Ja katsoa ympärille,
Mitä näet siinä tilassa,
Missä olet.
Tulla taas osaksi ympäristöä omasta sisäisestä maailmasta.
Voit liikutella sun kehoon,
Kuulostella,
Mitä sun keho just nyt kaipaa.
Ja onko mahdollisuus vielä hetkeksi tuoda kiitollisuutta.
Kiitollisuutta sitä kohtaan,
Että teit tämän harjoitteen.
Ole toipumisen tiellä.
Kiitollisuutta sitä kohtaan,
Että sinulla on olemassa sellainen puoli itsestäsi,
Joka on vahvasti sinun puolellasi.
Kiitos.